http://gallerix.ru

האודיסיאה ,החזרה הביתה -פירוש פסיכולוגי למסע אודיסאוס

יש בידינו מספיק עדויות כי האיליאדה והאודיסיאה ספר הספרים היווני ,הם תוצרים קולקטיביים ולא יצירתו הבלעדית של משורר אחד ודווקא משום כך יכולים שירים אילו להוות עבורנו כפסיכולוגים ואנשים כשירה המבטאת תהליכים ארכיטיפיים , אישיים וקולקטיביים. זוהי שירה המשתמשת לרב בדמויים, בסמלים ובתיאורים רוויי דיוק כמו סיפורו של החלום הגלוי .

הומרוס, שהמיתולוגיה העוסקת בו ומאיפה הגיע הייתה תמיד מרובה והוא בכל מקרה נחשב לסופר והמשורר החשוב והמרכזי בעולם העתיק. משורר אשר יצירותיו היוו השראה לרבים מהטרגיקונים ויסוד לדרמה שאריסטו כה משבח.

בסדרת המאמרים נתייחס למשמעויות הפסיכולוגיות של הטקסטים ההומריים הללו ,טקסטים שכל ילד יווני למד לקרוא ולשנן . חוקרים ופילולוגים רבים חקרו ופרשו אינספור את הטקסטים  -סיכוליה הם קראו . היצירה נכתבה כשיר אפי במשקל הקסמטרי ההומרי .זוהי שירה פורמלית אין בה חרוזים וסגנון מוגבל . גם הרומאים כתבו בתחילה באותו סגנון . מקומו של הומרוס בעולם היווני ,דמה למקומו של התנ"ך בעולם היהודי . הגישה היוונית הינה ,כי השראת המוזות,  כייצוגי הזיכרון , מעניקה לשירה מעמד מיוחד כזה המתקבל מן האלים . המשורר על פי תפישה זו הוא חכם ואלוהי ואפשר ללמוד דרכו חיים נכונים טובים ומאושרים . יותר מאוחר, הפילוסופים ואנשי המדע התנגדו למשמעויות הרליגיוזיות אך אנשי האסכולה הסטואית התפשרו וקבעו כי זוהי אלגוריה או שירה בעלת פירוש אלגורי . החלק שמשך אותי באודיסיאה כפסיכולוג, ובו נעסוק ,הוא בנושא המסע הביתה והאיחוד המחודש של אב עם הבית ,עם אשתו ובנו גם במובן החיצוני-ממשי  וגם בזה הפנימי  .

התהליך כולל את העירור למסע ,מסע הנדודים ובחזרה הביתה ,וכן משך אותי המסע של הבן לחיפוש האב הנעדר כפי שמשתקפת דרך דמויותיהן של טלמכוס הבן ,אודיסאוס הגיבור,שפירוש שמו הכועס ופנלופה ,שפירוש שמה בעלת הפנים הנסתרות האישה  ,העוברים כל אחד מסע משלו עד החזרה הביתה והאיחוד

היצירה בנויה מארבע חלקים:

חלק ראשון שירים  1-4 משמש כרקע ובו מסופר על טלמכוס הבן שמתפתח מ-היותו עלם הססני לצעיר פעיל ובוגר שמוצא את אביו ,מצטרף אליו אך גם נאבק בו.  הוא מתחיל במסע אל מכירי אביו, נסטור ומנלאוס  ומקבל חניכה על ידי האלה אתנה . ניתן לחבר את הנושא של חלק זה לנושא הכללי של שיבת הגיבורים אחרי מלחמת טרויה !

אנו מכירים בפרק ראשון זה גם את פנלופה האישה ואת המצב הנוראי המתחולל בבית כשאודיסאוס נעדר זמן כה רב : ההזנחה ואלימות המחזרים. ברקע הסיפור מדובר הרבה על הורסטס כבנו של לוחם הפועל אחר מות אביו אגממנון . הורסטס כגיבור העומד מאחורי אביו  ,והוא משמש לטלמכוס כהשראה. קיימת גם השוואה , שונות ודמיון בין אגממנון הגיבור הטרגי החוזר מטרויה ואשתו קלייטמנסטרה הרוצחת אותו  ובין אודיסיאוס וחזרתו המתמהמהת ואשתו פנלופה המחכה ,הנאמנה והמטפלת בטלמכוס באהבה ומסירות . דמותו של אודיסיאוס מועצמת דרך סיפורי גבורתו בטרויה ויוצרת בנו את הציפייה כיצד יחזור הביתה, וכמובן לאורך כל הדרך אנו רואים את יזמת האלים ,תפקידם ומעורבותם ככוחות ארכיטיפיים  מעוררים.

חלק שני 5-8 וחלק מ13 עדין עוסקים בהרפתקאות שיבתו והתעכבותו של אודיסאוס מן האי של קליפסו- אוגיגיה ,הוא מגיע אל סכריה ואל ארץ הפייקים שהם מסיעים אותו בתחילת פרק 13 לאיתקה ומורידים אותו על החוף תוך כדי שינה.

חלק שלישי 9-12 אודיסאוס מתחיל להביט לאחור לחבר את הנרטיב שלו. אודיסאוס עצמו מספר וממחיש את חוויותיו . המשורר מספר את ההווה, אודיסיאוס את העבר והכל מתרחש עדין לפני שמגיע לאיתקה!

הוא חושף זהותו ומספר בהרחבה על ארץ הפייאקים, הוא  מספר על נדודיו במשך 10 שנים מאז שהפליג מטרויה. הוא מתחיל בסיפורים מציאותיים ועובר אחרי הסערה בטרקיה לספר על מחוזות דמיוניים שאין לאתרם במפה : ארץ אוכלי הלוטוס, הקיקלופים, האי של איולוס ארץ הלייסטריגונים , אוכלי אדם , האי איה של המכשפה קירקה, ארץ המתים :האדס, אי הסירנות, סקילה וקאריבדס, האי טרינקיה שבו הרועים רועים עדרי אל השמש ,.משם אודיסאוס מנפץ בעזרת ברק את הספינה ורק הוא שורד לבדו . ואז בהמשך ניסחף אודיסיאוס ומגיע לאי של הנימפה קאליפסו :הנסתרת, האי אוגיגיה שבו יאלץ לשרוד שבע שנים  וכאן ביציאה מן האי תם חלק הנדידה ומתחילה השיבה .

בחלק רביעי: שירים  13-24 מתוארת העלילה באיתקה, המפגש אבא בן בבקתת הרועים .

עלילתו של אודיסאוס כמחופש לקבצן, מבחן הקשת, והטבח במחזרים  כמו שבאיליאדה נראה שני שירי סיכום  גם כאן המשורר קושר את כל החוטים מפגיש אודיסאוס עם אביו, מיישב סכסוך באיתקה, מחבר את האודיסיאה לרקע ההרואי שלה, כמו במפגש עם רוחות גיבורי טרויה באילאדה ומסיים שוב בהתערבות האלים .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *